Колодій, за віруваннями наших предків, — бог і опікун шлюбу. Українці дали святу Колодія чимало назв: Масниця, Запусти, Пущене, Останній сиропусний тиждень, Сирниця, власне Колодій, Колодка, Масляна, а ще Бабське свято та Сирна неділя. Але аж ніяк не Масляниця – це калька з російської мови – так у радянські часи називали тиждень перед Великим постом.
Історія Українське свято Колодія існувало ще у праслов’янські часи, до хрещення Київської Русі. Головним обрядом, приуроченим до Масниці, були «колодки». Перші згадки про Масницю в календарях предків датовані ІV століттям нашої ери. До початку XVII століття Масниця святкувалася протягом трьох тижнів.
Традиції, пов'язані з назвами святкування, мають найдавніше коріння — воно сягає доби Трипільської культури. На масничному тижні був звичай прив'язувати колодки тим дівчатам і хлопцям, хто ще був без пари. Як би дивно це не звучало у наш час. Для цього потрібен був дерев’яний брусок, поліно чи й просто палиця. Гуляння були цілий тиждень.
Опудало – чи існувало воно в Україні Традиційним завершенням гулянь на Масницю було ніби спалення величезного опудала Зими. Насправді ж такої традиції в Україні не було. Вона прийшла у часи СРСР, коли вдала намагалася знищити все питомо українське. В Росії дійсно на їхню Масляницю спалювали опудало Зими. Але у них інший клімат – у березні ще багато снігу і морози, а в Україні в цей час зазвичай вже наставала весна.
Жінки VS чоловіки Жінки, які у шлюбі нещодавно, прив’язували колодку до тіла неодруженим парубкам та дівчатам. Таким чином ніби карали тих, хто не знайшов собі пару торік. Наші предки вірили, що бог і опікун шлюбу Колодій був добрим до тих, хто створював родини — дарував закоханим парам дітей, достаток і многії літа. Усі, хто не мав пари та брав участь у гуляннях, могли відкупитися від носіння колоди: в хід йшли кольорові стрічки (кісники), танці, їжі, пісні, напої та монети. Тож усі, хто планував брати участь у дійстві, заздалегідь мали попіклуватися про так званого «відкупного». Якщо монет, їжі, а чи й духовного відкупного (пісні, чи танцю) вистачало, молодиці ту колодку відв’язували. Самому зняти її не можна було.
Що заведено їсти За тиждень до посту наші предки, вочевидь, хотіли наїстися жирної їжі наперед. Хоча це і неможливо. Усі сім днів святкувань українці могли їсти те, чого завжди на наших теренах було вдосталь: масло, яйця та молочні продукти. Не дозволялося їсти м’ясо, тільки рибу. Основною стравою у ці дні були звичайні українські вареники. Їхня форма символізувала молодий Місяць. Начиняли вареники солодким або солоним сиром, заздалегідь приготованим щавлем та іншою зеленню, пізніше – ягодами. Оскільки молока в українських селян, як правило, було вдосталь, готували налисники, сирники, сирні баби, налисники, ліниві, галушки. Заможні родини варили їх на молоці. А вже із самого молока до столу було заведено подавати кисломолочні страви: Отже, наше українське свято Колодій існувало в Україні ще з часів Трипільської культури. Як бачимо, воно змінилось з впровадженням християнства у часи Київської Русі і зміни тривають й нині, відповідно до сучасних умов та викликів.
Фотографій чи картин автентичного святкування Масниці чи Колодія майже не збереглося з плином часу та через те, що ті архіви, які й були, ретельно приховувалися радянською владою, а часто й знищувалися. У матеріалі редакція використовує світлини, які бодай віддалено нагадують саме українські святкування Колодія. |